Echipa de Management de Proiect - EMP
Desi poate parea un lucru banal, formarea unei echipe de management de proiect poate fi o activitate provocatoare. Inainte de a aborda problema structurii si organigramei pentru o Echipa de Proiect si pentru o Echipa de Management de Proiect, este util sa prezentam cateva aspecte importante.
Mai intai trebuie cunoscut proiectul pentru care este necesara o Echipa de Project Management (EMP). Dimensiunea proiectului si complexitatea dicteaza dimensiunea si structura echipei ! Apoi este deosebit de important sa se cunoasca Ciclul de Viata ales pentru proiect. De la abordarile predictive (utilizate adesea in constructii) si pana la abordarile adaptive exista o multitudine de situatii, de cele mai multe ori existand pentru proiect abordari hibride. Aici trebuie remarcat faptul ca persoanele care vor forma EMP vor trebui sa aiba cunostinte, competente si abilitati privind managementul unui proiect ce are un anumit ciclu de viata, deoarece grupurile de procese sunt diferite iar abordarea este specifica ! Ciclurile de viata predictive necesita un anumit bagaj de cunostinte si deprinderi pe cand lucrul intr-un mediu agil ( AGILE ) necesita cu totul alte cunostinte.
Stim ca ati dori sa gasiti aici cateva structuri sablon pentru echipa de management de proiect din care sa alegeti o varianta convenabila pe care sa o preluati si sa incercati sa o utilizati, dar aceasta abordare este total gresita.
Dupa stabilirea Ciclului de Viata al proiectului, un alt element important este METODOLOGIA utilizata. Este de remarcat faptul ca actorii din EMP trebuie sa fie familiarizati cu metodologia de project management ce urmeaza sa fie folosita iar asta poate fi strans legat de modul in care organizatia care gestioneaza proiectul are implementata si utilizeaza o anumita metodologie de PM, aici punandu-se in discutie Managementul de Proiect Organizational - OPM.
Acum, in aceasta etapa poate fi pusa in discutie structura echipei de management de proiect - EMP.
Formarea echipei trebuie sa inceapa mai intai cu stabilirea unor ROLURI pentru fiecare pozitie din EMP, definindu-se apoi lantul de comanda si executie ce va fi urmat, structurarea echipei avand ca rezultat o organigrama a EMP. ROLUL reprezinta pozitia sau functia membrului echipei, care ar putea sa fie descrisa ca “partea care trebuie sa o joace” pentru a sustine cerintele proiectului. La rolul principal, acela de Project Manager (PM), trebuiesc adaugate alte roluri care sa poata prelua:
Programarea si managementul programului proiectului (Project Scheduler),
Managementul Costurilor (Cost Engineer)
Managementul Calitatii ( Quality Assurance - QA si Quality Control - QC)
Managementul Resurselor (materiale, umane, ...etc.)
Managementul Comunicarilor
Managementul Riscurilor
Managementul Achizitiilor
Managementul Schimbarilor
Managementul documentelor din proiect
Pentru fiecare ROL trebuiesc apoi identificate RESPONSABILITATILE. Acestea definesc lucrarile si activitatile pe care membrii echipei de proiect trebuie sa le execute. Responsabilitatile ne ajuta sa identificam competentele viitorilor membri ai EMP. Apoi vom putea sa facem selectia, evaluarea si testarea lor, identificand abilitatile si competentele necesare executarii responsabilitatilor. Definirea relatiilor in cadrul echipei poate fi o alta provocare iar fara o abordare profesionala este foarte dificil de realizat si de aceea necesita un specialist.
EUROPROIECT ESTATE asigura servicii pentru formarea Echipelor de Management de Proiect si de testare a cunostintelor, competentelor si abilitatilor in vederea preluarii unor roluri si responsabilitati. Echipele formate astfel sunt competitive, pot raspunde cu usurinta sarcinilor asigurand un management profesional. Echipele formate ad-hoc, in jurul unui Project Manager conjunctural ( The Accidental Project Manager) vor actiona dezorganizat, producand pierderi de timp si de bani.
Pentru o solutie adecvata proiectului Dvs. , nu ezitati sa ne contactati !