Managementul de proiect este un set de activități care includ inițierea, planificarea, executarea, controlul și închiderea proiectelor. Este o disciplină care vă oferă principii, tehnici și instrumente pentru a vă ajuta să terminați lucrurile la timp și în limitele bugetului.
Managementul de proiect, consta in aplicarea de cunoștințe, abilități, instrumente și tehnici pentru activitățile unui proiect pentru a satisface cerințele proiectului. Managementul proiectului este despre cunoașterea exactă a obiectivelor proiectului, a modului în care acestea pot fi realizate, a resurselor necesare și a timpului necesar pentru atingerea acestui obiectiv specific. De fapt, scopul managementului de proiect este acela de a se asigura că toți cei implicați într-un proiect cunosc toate acestea și sunt conștienți de scopul proiectului.
Managementul proiectelor vizează, în esență, producerea unui produs (serviciu sau rezultat) final care va realiza o schimbare în beneficiul organizației, persoanei sau grupului care a solicitat proiectul. Este vorba despre inițierea, planificarea și controlul unei serii de sarcini necesare pentru livrarea acestui produs final.
Proiectele sunt diferite fata de activitățile obișnuite, deoarece necesită ca oamenii să se unească temporar pentru a se concentra pe obiectivele specifice ale proiectului. Ca urmare, munca în echipă eficientă este esențială pentru proiectele de succes. Managementul proiectelor vizează gestionarea unor pachete discrete de lucru pentru a atinge obiective specifice intr-un mod care depinde de o mare varietate de factori.
Un loc bun pentru a începe este să cititi articolul noastru despre carieră; acest lucru vă va oferi instrumentele și resursele pentru a vă începe călătoria. Citind si alte articole de pe site-ul nostru veti putea intelege mai bine de de este necesar sa urmati cursuri pentru management de proiect.
Managerul de proiect este responsabil de gestionarea zilnică a proiectului și trebuie să aiba competente în gestionarea celor noua aspecte ale unui proiect și anume domeniul de aplicare (scope), program, costuri, calitate, risc, , resurse, comunicare, achizitiile și stakeholderi . Managerii de proiect lucrează in proiecte care au rezultate precise, au limite de timp, trebuie să rămână într-un buget și trebuie sa furnizeze beneficii.
Alegerea managementului de proiect ca și carieră este un prim pas important. Există mai multe modalitati de a deveni un profesionist în managementul de proiect. Citiți informatiile din site-ul nostru.
Fără managementul proiectelor, dezvoltarea unui proiect ar fi haotică. Scopul principal al disciplinei este acela de a se asigura că toți cei implicați într-un proiect știu exact ce trebuie făcut, cât timp trebuie să-și finalizeze o activitate, ce resurse sunt disponibile și cu care ar trebui să vorbească în cazul în care întâmpină o problemă.
Managementul de proiect nu este doar pentru experți. Înțelegerea termenilor, tehnicilor, proceselor și instrumentelor de management a proiectelor utilizate pentru gestionarea zilnică a proiectelor este o necesitate. Daca nu știți ce reprezintă acestea sau cum să le utilizați poate provoca confuzie și întârzieri intr-un proiect până când toate neînțelegerile sunt rezolvate. Acesta este motivul pentru care ar trebui să accesati GLOSARUL DE TERMENI din acest site.
Managerul de proiect trebuie sa defieasca și sa conduca proiectul, sa conduca echipa de proiect și sa decida cum să abordeze lucrarile pe baza unor factori, ce includ tipul de proiect, nevoile afacerii și expertiza colegilor care lucrează la proiect.
PMI® reprezintă Institutul de Management al Proiectului (Project Management Institute) are sediul in SUA. PMI® este una dintre organizațiile cele mai importante din lume in privinta managementului de proiect, care oferă instrumentele, cele mai bune practici și relationare pentru managerii de proiecte și practicienii care au nevoie să-și gestioneze cu succes proiectele, programele și portofoliile. PMI® are peste 500.000 membri
Managerii de proiect sunt responsabili pentru realizarea proiectelor pe care le desfășoară, deci au nevoie de o gamă largă de competențe, ce includ o bună comunicare verbală și scrisă, leadership, planificare, rezolvarea problemelor, gestionarea timpului și negocierea. Deoarece rolul managerului de proiect se extinde acum dincolo de implementarea de bază a planului de proiect, ei au nevoie, de asemenea, de relații bune cu clienții și de abilități de afaceri, pe lângă capabilitățile lor tradiționale.
Nu cunoasteti inca acronimele PMO, EPMO, PPMO, PgMO și PSO?
Organizațiile mari fac trecerea de la departamente simple (cum ar fi PMO) la cele complexe (cum ar fi EPMO sau PPMO). Modul în care o afacere își gestionează proiectele este dinamic. Pentru a putea sa modificati procesele și structurile ori de câte ori o schimbare se produce, fie intern, fie extern, cheia succesului proiectului constă în capacitatea de adaptare la schimbare și în capacitatea de a adapta din mers structura organizațională a companiei
PMO – Project Management Office
EPMO – Enterprise Project/Program/Portfolio Management Office
PPMO – Project Portfolio Management Office
PgMO – Program Management Office
PSO – Project Support Office.
Simplu, Biroul de Management al Proiectului (PMO) este un departament al companiei care are ca scop crearea de standarde de management de proiect și asigurarea că acestea sunt urmărite în timpul executării proiectului.
PMO le comunica managerilor de proiect cum ar trebui să gestioneze fiecare proiect, stabilind standarde și linii de bază privind cele mai bune practici. Project Managerii sunt factorii de decizie care asigură executia proiectelor în conformitate cu liniile directoare stabilite.
Enterprise PMO (EEPO) este un departament pozitionat la nivelul executiv al ierarhiei unei companii, utilizat în cea mai mare parte de companii cu o acoperire globală.
EPMO este în esență un tip de birou de management al proiectelor. Este necesar ca proiectele mai mari să-și îmbunătățească tehnicile și procesele de management a proiectelor. De asemenea, asigură alinierea obiectivelor generale de business cu proiectele, programele și portofoliile .
Un EPMO face ceea ce PMO nu poate sa faca. Administrează mai multe departamente PMO în același timp pentru a se asigura că toți respectă standardele organizatiei. EPMO este utilizat atunci când PMO este restricționate si nu reușeste să remedieze o problemă. Aceste probleme apar adesea pentru că PMO-urile simple se concentrează mai degrabă pe departamente decât pe domeniul general al organizatiei.
Biroul de Management al Portofoliului de Proiecte (PPMO) reunește consiliere și instrumente de management de proiect, program sau portofoliu.
Prin definiție, portofoliile reprezintă o colecție de proiecte, programe și operațiuni. Acesta este motivul pentru care PPMO este responsabil pentru a se asigura că toate acestea îndeplinesc obiectivele de afaceri. Un PPMO poate selecta, evalua și prioritiza proiectele care intră într-un portofoliu. Toate acestea fără a pierde clienții sau proiectele în volumul mare de lucrari specifice.
PPMO sunt alese de conducerea executivă a unei companii. Rolul lor principal este de a satisface managementul superior. Principalele priorități ale Oficiului de Management al Portofoliului de Proiecte atunci când sunt utilizate includ analizarea obiectivelor companiei, luarea în considerare a numărului actual de proiecte și posibilitatea de a lucra pe cele mai rentabile și stabilirea ordinii în care acestea trebuie finalizate. Analizeaza de asemenea, ce resurse sunt disponibile și care sunt obstacolele care împiedică utilizarea lor.
Birourile de Management a Programelor (PgMO) au sarcini similare cu Birourile de Management al Proiectelor, însă își extind rolul de la proiecte simple la programe complete și alte aspecte variate ale afacerilor.
PMO-urile raportează de obicei și fac parte dintr-un PgMO. Între timp, acesta din urmă raportează la un nivel superior în cadrul organizației și dețin o autoritate decizională mai mare. Sarcinilelor ar putea fi similare, dar accentul lor este diferit, Birourile de Management al Programelor centrează în jurul succesului general al programelor, nu doar asupra proiectelor individuale. PgMO sunt, de asemenea, mai strategice decât PMO care se ocupă numai de execuția proiectului.
PgMO sunt grupuri de sprijin care se implică într-o afacere a unei companii, odată ce programele lor merg prost. O astfel de echipă este esențială pentru asigurarea conformității programelor cu standardele de afaceri, locale, naționale și globale. Acest lucru se realizează prin gestionarea întregului ciclu de viață al unui program. Un PgMO eficient poate fi o sursă solidă de inițiativă pentru orice companie.
Biroul de Suport al Proiectului - PSO (Project Support Office) este un departament de suport administrativ temporar sau permanent al unei companii care oferă zilnic o serie de servicii de dezvoltare și supraveghere pentru echipele și managerii de proiect. Responsabilii pentru sprijinirea proiectelor sunt în esență asistenți și coordonatori care, de obicei, lucrează îndeaproape cu restul echipei de PM și chiar de la același birou.
Închirierea unei echipe PSO poate economisi costuri pentru servicii externe și experți care vă pot ajuta cu diferite sarcini care în prezent lipsesc din cadrul companiei. Rolul principal al PSO este de a umple golurile din echipa de proiect. Acest lucru va ajuta la obținerea de rezultate excelente la timp și cu mai puține costuri.
De fapt, PSO nu au un rol specific. Sarcinile depind în întregime de nevoile unei companii. Să presupunem că gestionați două proiecte diferite în același timp. Cu toate acestea, cei responsabili nu au pregătire formală sau experiență în managementul de proiect. Biroul de asistență pentru proiecte aduce metodologii oficiale de management de proiect echipei dvs. și sugerează utilizarea instrumentelor profesionale în acest sens. În mod similar, în cazul colaborărilor temporare cu PSO, aceștia pot să vă pregătească și să vă directioneze echipa de proiect pentru activitatea următoare.
O metodologie este un sistem de practici, tehnici, proceduri și reguli utilizate de cei care lucrează într-o disciplină. Metodologia de management a proiectului este o combinație strict definită a practicilor, metodelor și proceselor legate logic, care determină modul cel mai bun de a planifica, dezvolta, controla și realiza un proiect pe tot parcursul procesului de implementare continuă până la finalizarea și terminarea cu succes. Este o abordare științifică, sistematică și disciplinată a planificarii, execuției și finalizării proiectului.
O metodologie de management al proiectelor este o modalitate de a descrie un sistem folosit pentru a face ceva. Înainte de a începe orice proiect, aveți nevoie de instrumentele potrivite de management de proiect, o echipă bună și trebuie să știți cum veți conduce proiectul. Pentru a alege metodologia potrivită pentru dvs. și pentru proiectul dvs. (sau chiar a decide asupra unei metodologii hibride), ar trebui să știți care sunt acestea. Unele proiecte se pretează la anumite metodologii. Uneori este la preferința managerului de proiect.
Exista mai multe metodologii de management de proiect, utilizate in functie se specificitatea si complexitatea proiectului. Fara a mentiona toate metodologiile, mentionam:
Agile - colaborând pentru a livra iterativ toate lucrările
Scrum - permițând o echipă mică, transfrontalieră, care se auto-gestioneaza ca să livreze rapid
Kanban - îmbunătățirea vitezei și calității livrării prin creșterea vizibilității lucrărilor în desfășurare și limitarea activităților multi-tasking
Scrumban - limitarea lucrărilor în desfășurare, cum ar fi Kanban, care se ridică zilnic ca Scrum
Lean - eficientizarea și eliminarea deșeurilor pentru a furniza mai mult cu mai puțin
XP - Metodologie de programare extremă - face o dezvoltare robustă pentru a asigura calitatea
Cascada (Waterfall) - planificarea proiectelor pe deplin, apoi executarea prin faze
PRINCE2 - management de proiect controlat care nu lasă nimic la întâmplare
Six Sigma - imbunatatire procese
Cursurile de Management de Proiect organizate de EUROPROIECT ESTATE sunt Cursuri Autorizate de catre Autoritatea Nationala de Calificari - ANC. Certificatele de Manager de Proiect obtinute dupa absolvirea cursului (sustinerii examenului final) sunt recunoscute de catre Ministerul Muncii si de catre Ministerul Educatiei Nationale din Romania;
Certificatul de Manager de Proiect este recunoscut atat in Romania cat si in toate tarile din Uniunea Europeana.
Certificatul de Manager de Proiect obtinut se opereaza in Cartea de Munca ( REVISAL ) si va da dreptul sa practicati ocupatia de Manager de Proiect si sa fiti salarizat in conformitate cu aceasta pozitie.