Am castigat o Licitatie Publica
Adjudecarea unei licitatii, ca rezultat a unei proceduri de achizitii publice, organizate de o autoritate contractanta nu reprezinta intotdeauna si obtinerea unui succes. Deoarece majoritatea firmelor de constructii pot realiza numai o parte dintre lucrarile ce trebuiesc executate cu salariatii si utilajele proprii, iar pentru restul de lucrari trebuie sa apeleze la alte firme, deci sa faca un subcontract.
Adjudecarea unei licitatii, ca rezultat a unei proceduri de achizitii publice, organizate de o autoritate contractanta nu reprezinta intotdeauna si obtinerea unui succes. Deoarece majoritatea firmelor de constructii pot realiza numai o parte dintre lucrarile ce trebuiesc executate cu salariatii si utilajele proprii, iar pentru restul de lucrari trebuie sa apeleze la alte firme, deci sa faca un subcontract. In alte cazuri, pentru a raspunde criteriilor de eligibilitate sau pentru a putea face fata unui volum mare de lucrari, firmele de constructii trebuie sa se organizeze intr-un grup ( consortiu sau asociere pe contract ) care sa poata activa ca o entitate unitara. Care sunt problemele specifice acestor situatii ?
Problema pe care vreau sa o dezbat in acest articol este legata de productivitatea firmelor de constructii, in conditiile in care trebuie sa conlucreze in cadrul unui proiect (un contract de achizitii publice poate fi asimilat cu un proiect). Sa ne imaginam un model simplu : doua autovehicule care se deplaseaza pe o sosea si vor ca sa transfere marfa dintr-unul in celalalt din mers. Evident, va ganditi ca ambele vehicole trebuie sa se deplaseze cu aceeasi viteza si in acelasi sens, nu ? Dar daca ar fi vorba de mai multe vehicole care sa trebuiasca sa tranziteze marfa din unul in celalalt din mers ? ... problema incepe sa se complice putin, deoarece cineva trebuie sa gandeasca in avans ordinea in care trebuie sa ruleze vehicolele, locul pe care trebuie sa-l ocupe, astfel incit marfa ce trebuie tranzitata sa poata efectua numarul de pasi necesari sa ajunga de la vehicolul A la vehicolul X ... Haideti sa complicam putin problema : sa spunem ca ar fi vorba despre avioane care trebuie sa faca un transfer , sa presupunem ca este vorba de o aplimentare in zbor, la o anumita altitudine. Sigur ca, pe linga viteza devine foarte importanta si pozitia fiecarui avion (avind acum nu doua ci trei grade de libertate – stanga-dreapta, sus-jos si fata-spate).
Desi este mult mai putin vizibil, acelasi lucru se intimpla cu firmele de constructii care activeaza in calitate de Antreprenori (Contractori) Generali, Subcontractori, Furnizori de Materiale, Utilaje, Forta de Munca ...etc. in cadrul unui proiect. Inter-relationarea acestui sistem (format din toate firmele participante la proiect) trebuie gandita in avans, dar chiar si in aceste conditii, datorita faptului ca fiecare firma are o productivitate generala si o alta productivitate normata pentru fiecare divizie sau echipa de muncitori, iar la rindul ei aceasta productivitate sufera deviatii majore (putind discuta aici de Productivitatea Maxima, Productivitatea Tehnica sau Productivitatea Reala), functie de activitatea specifica din noul proiect, de locatia geografica, de anotimp, de amestecul de culturi organizationale ... etc. problema devine una complicata.
Deoarece fiecare activitate din proiect are “estimate” un numar de resurse care ar trebui sa o finalizeze intr-o perioada de timp (pentru a se incadra in costurile estimate) , constatam ca PRODUCTIVITATEA RESURSELOR dicteaza rezultatul. Dar in cazul in care CINEVA trebuie sa integreze o multitudine de firme (despre care stie mai mult sau mai putin, iar de cele mai multe ori aproape nimic despre Productivitarea REALA ce o va obtine in viitorul proiect) , devine absolut necesar ca alel CINEVA sa aiba cunostinte de planificare si programare a proiectelor utilizind tehnici de management de proiect. Si apoi, este necesar sa asigure o Monitorizare si un Control pas-cu-pas a tuturor activitatilor (utilizind deasemeni tehnici specifice) pe durata intregului proiect, pentru a putea sa determine din timp orice deviatie, sa poata lua masurile preventive sau corective necesare aducerii proiectului pe drumul planificat, sau sa previzioneze din timp noi parametri (cost si termen de finalizare) pentru a lua masurile ce se impun pentru finantarea suplimentara sau depasirea termenului de executie stabilit initial prin contract.
Desi aceasta este o problema cu mai multe variabile destul de complicata chiar si pentru un manager de proiect experimentat, o multitudine de firme de constructii participa cu consecventa la licitatiile publice organizate pentru diferite lucrari de constructii mai mici sau mai mari.
Pentru a apropia si mai mult problema de realitate, trebuie sa abordez putin si problema “cerintelor” din Caietele de Sarcini si Documentatiile de Atribuire, organizate cf. OUG 34/2006 si HG 925/2006 cu modificarile ulterioare pina in decembrie 2011. In primul rind, aceste contracte pot fi asimilate ca fiind Contracte cu Pret Fix (FFP – Ferm Fixed Price) , indiferent daca se considera Criteriul “Pretul cel mai scazut” sau “Tehnico-Economic”, deoarece rezultatul este acelasi : un Contract cu o Valoare Fixa (la care se poate adauga suplimentar max. 10% din valoare, in conditiile stipulate de lege). In aceste conditii, pentru a accepta un asemenea contract ar fi nevoie ca toate “cerintele” sa fie transformate in livrabile pentru care sa existe in contract specificatii complete . Deoarece autoritatile publice nu dispun de specialisti in Managementul Cerintelor iar ocupatia de Scriitor de Specificatii ( Specification Writers) – foarte cautata in USA – nu exista in Romania, Caietele de Sarcini nu contin asa ceva decit in proportie de 15-20%.
Intrebarea fireasca devine : cum poate sa accepte cineva (o firma sau un consortiu) un asemenea contract (FFP - Pret Fix si fara Specificatii complete) ? Cum poate cineva sa evalueze costul viitor al unui asemenea proiect de constructii ( cu valoare de la citeva zeci de mii de euro pina la sute de milioane de euro, care poate dura unul sau mai multi ani) ? Iar in cazul in care totusi face o estimare, care trebuie sa fie valoarea suplimentara adaugata pentru a avea certitudinea ca la finalul proiectului obtine un profit ? Acestea sunt intrebari la care nu o sa raspund in acest articol (cei care sunt interesati de raspuns, astept sa ma contacteze).
Revenind la subiectul principal al acestui articol, respectiv planificarea si programarea unui proiect in vederea sincronizarii tuturor firmelor si persoanelor implicate, astfel incit activitatile sa se desfasoare intr-un mod controlat si controlabil, constatam ca aceasta operatiune este destul de importanta (ca sa nu spun chiar FOARTE IMPORTANTA). Pe de alta parte, aceastea sunt de fapt doar citeva dintre elementele pe care le prezentam in cadrul cursului de Management de Proiect in Constructii, unde invatam viitorii project manageri si planificatori sa utilizeze unelte si tehnici specifice (de management de proiect) pentru a crea un cadru controlat pentru proiectele de constructii. Fie ca este vorba de lucrari de infrastructura (drumuri, poduri, energie, gaze ... etc.) , de proiecte de constructii civile, industriale sau agricole , de proiecte de instalatii (electrice, termice, apa, canalizare sau ventilatii) metodele si tehnicile prezentate la curs sunt extrem de utile.
Tehnicile si metodele prezentate, asigura pe linga diferitele unelte si tehnici de estimare (timp, cost, resurse) si proceduri de control a schimbarilor ce apar pe durata ciclului de viata a oricarui proiect, schimbari ce pot foarte usor sa produca deviatii majore ce pot conduce la esecul proiectului sau sa produca pierderi financiar importante firmelor implicate.
Tehnicile prezentate asigura totodata si un suport solid pentru solicitarea de CLARIFICARI pentru Caietele de Sarcini si Documentatiile de Atribuire emise de autoritatile Contractante in cadrul licitatiilor organizate in baza OUG-34/2006. Intelegerea profunda a procedurilor de procurement si achizitii pot ajuta firmele care asigura scolarizarea corespunzatoare a personalului, sa inteleaga modalitatile in care pot participa eficient la licitatii si totodata modalitatile in care pot organiza si ele licitatii (pentru subcontractori, furnizori de materiale, manopera, utilaje ...etc.) astfel incit sa creeze un cadru contractual-legal in care sa poata desfasura activitatile din cadrul proiectului intr-un mod controlat si controlabil, astfel incit sa poata avea certitudinea finalizarii cu succes a proiectelor in contextul maximizarii profitului obtinut.
In concluzie pot spune ca, dupa etapa “am castigat o procedura de licitatie publica” , un manager de proiect scolarizat corespunzator, care si-a insusit tehnicile de managementul proiectelor, poate asigura in cadrul fiecarei organizatii, conducerea cu succes a unei echipe de proiect cu ajutorul careia sa asigure sincronizarea tuturor fortelor implicate in proiect, avind ca tinta succesul proiectului, maximizarea profitabilitatii firmei care o reprezinta, imbunatatirea imaginii, cresterea cotatiei brandului firmei, cresterea numarului de contracte ...etc.
Cursurile de Management de Proiect in Constructii , organizate de EUROPROIECT ESTATE asigura un fundament solid in educarea, formarea si perfectionarea managerilor de proiect si organizatiilor, punind bazele unei abordari moderne si flexibile a proiectelor (contractelor), prin utilizarea eficienta a tehnicilor de management de proiect. In acest fel, firmele de constructii vor putea sa starteze si sa finalizeze cu usurinta proiecte de constructii, vor putea sa asigure incadrarea in timp, respectind Termenele de Finalizare contractuale stabilite, incadrarea in costurile esimate acceptate contractual, atingerea parametrilor de calitate contractati in conditiile implementarii schimbarilor aprobate din cadrul proiectului.
EUROPROIECT ESTATE
Eng. Marius GAITAN, PMP
Senior Project Manager & Civil Engineer