project management






 

INSCRIERE NEWSLETTER



Adresa de e-mail:

 

INSCRIERE CV



Romana: Vrei o cariera in managementul proiectelor?

Adauga CV-ul tau in baza noastra de date cu specialisti in Project Management!


Untitled 1

ARTICOLE

Riscuri tot mai mari pe piaţa construcţiilor

 

      Abordind aceasta problema din punct de vedere al riscului, trebuie sa avem in vedere in primul  rind contractele incheiate de catre clienti cu contractorii, aflate in derulare la aceasta data. Sigur ca acest proces se repeta monoton pe intregul lant de distributie (daca ar fi sa analizam si pentru materiale, utilaje, resurse umane si evident resursele financiare), dar deocamdata vom analiza ce se intimpla la nivelul  contractorilor functie de tipurile de contracte incheiate si aflate in derulare. In schema de mai jos putem vedea cine preia riscul si in ce proportie:



     Atenţie deci la contractele cu preţuri fixe! deoarece acestea creaza o presiune foarte mare pe contractorii care le-au acceptat. Din punct de vedere al clientilor atentie la contractele de creditare (costul banilor) deoarece aici rolurile se inverseaza iar  riscul migreaza de la banca catre Dvs. Analizand mai departe, si bancile suporta presiunea provocata de relatiile de refinantare suportind un risc considerabil. O sincopa in acest lant, poate avea efecte catastrofale pentru toti partenerii, indiferent ce veriga ocupa deoarece situatiile de colaps financiar opresc desfasurarea unor activitati (de finantare, de constructii, de aprovizionare, de munca …  etc. ) iar efectele sunt analizate prin prisma contractelor incheiate intre parti.

      Criză de lichiditate din sectorul construcţiilor, gene¬reaza un efect de domino în cazul apariţiei unui incident de plată. Dacă o companie implicată în lanţ nu plăteşte la un moment dat, toate pot intra în incapacitate de plată. Acelasi lucru se intimpla daca clientii nu mai pot finanta ratele catre banci iar acestea opresc finantarea liniilor de credit catre dezvoltatori. Situatia din acest domeniu va conduce la înrăutăţirea comportamentului de plată al companiilor din acest sector. La acestea se adauga si lipsa forţei de muncă, creşterea salariilor şi a preţurilor la materialele de construcţii. Aceste scumpiri nu pot fi, însă, transmise în preţul final al lucrărilor, dacă s-au încheiat contracte ferme, cu preţuri fixate dinainte.
     La sfârşitul primului semestru al anului 2008, erau înregistrate 822 de companii din sectorul construcţiilor aflate în faliment, reprezentând 10,97% din totalul falimentelor şi clasându-se pe locul al treilea în funcţie de sectorul de activitate, după comerţul cu amănuntul şi comerţul cu ridicata şi distribuţia.  Si asta se datoreaza si faptului ca la aceasta ora in Romania foarte putine firme de constructii au implementare proceduri de Managementul Riscurilor. Asigurarile de Risc Comercial sunt in numar redus si sunt in general practicate de dezvoltatorii straini care uzeaza de practica si proceduri ferme in acest domeniu. De aceea aici exista cele mai multe daune !
 Numărul agenţiilor imobiliare care au intrat în insolvenţă, pe fondul scăderii tranzacţiilor realizate şi a preţurilor din sectorul imobiliar este si el in crestere, producind o reasezare a pietei din acest domeniu.

      Desi este posibil să se mai scumpească finanţarea, constructorii considera ca aceasta nu este o problema a lor, ci a beneficiarilor. Iar în cazurile în care preţurile se majorează, se poate aplica principiul decontărilor ajustabile. De aceea, contează foarte mult modul în care sunt încheiate contractele.
     Exista posibilitatea ca în viitorul apropiat, piaţa constructiilor sa aiba variatii, existind posibilitatea ca sa existe o crestere de 20%, fata de 30%, dar asta nu va afecta prea mult firmele de construcţii care au incheiate contracte de tip Cost-Plus (Cost  plus % sau Cost  plus Valoare fixa). Totusi, daca clientii intră în incapacitate de plată, contractele se pot renegocia, iar lucrările se pot conserva în stadiul în care se află, aceasta fiind o caracteristica specifica lucrarilor de constructii.
     Există şi riscul ca, pe fondul crizei financiare internaţionale, băncile străine să reducă sau chiar să stopeze finanţarea filialelor din România. Fenomenul poate avea un impact semnificativ atât asupra creditelor acordate clienţilor, cât şi asupra deprecierii monedei naţionale, cu circa 20%.  Deficitul de cont curent este foarte ridicat, în timp ce gradul de îndatorare externă a companiilor private creşte tot mai mult, iar moneda naţională s-ar putea deprecia substanţial.
     Identificarea, Planificarea,  Monitorizarea si Controlul  Riscurilor  se poate face prin implementarea procedurilor de Managementul Riscului la nivelul  fiecarei companii , asigurind impreuna cu celelalte proceduri de Project Management controlabilitatea fiecarui pas in evolutia proiectelor.

Ing. Marius GAITAN
Consultant EUROPROIECT ESTATE







AVANTAJELE PROJECT MANAGEMENTULUI


    

     Avantajul competitiv creat de Managementul de Proiect (Project Management) este dat in primul rind de urmatoarele :
  1. Organizatia va fi capabila sa livreze proiecte de succes in mod controlabil
  2. Organizatia va putea sa-si imbunatateasca procesele si procedurile interne
  3. Organizatia va putea sa-si dezvolte un brand care va crea clienti fideli
  4. Organizatia va putea sa-si creasca segmentul de piata in primul rind datorita atingerii nevelului de satisfactie al clientilor
  5. Organizatia va putea sa-si organizeze mai eficient resursele (umane , financiare , de timp )
  6. Calitatea oferita clientilor este asigurata permanent
  7. Costurile pot fi reduse in contextul asigurarii unei calitati superioare si a incadrarii in buget
  8. Asigurarea unui sistem de control al riscurilor elimina incertitudinile si reduce costurile
  9. Comunicarea se face eficient in interiorul echipei de PM si intre echipa si ceilalti participanti (stakeholderi)
  10. Realizarea de economii printr-un proces de procurement imbunatatit (pentru materiale si pentru servicii / subcontractanti) 


  Decoratiuni   Open Web Design Project Management Methodology