project management






 

INSCRIERE NEWSLETTER



Adresa de e-mail:

 

INSCRIERE CV



Romana: Vrei o cariera in managementul proiectelor?

Adauga CV-ul tau in baza noastra de date cu specialisti in Project Management!


Untitled 1

ARTICOLE

Constructii si Management de Proiect in Constructii

 

 

     In  business-ul  imobiliar din Romania , tonul este dat de  “profitul” , care in comparatie cu “incertitudinea” afacerii  este determinant.
      Din punct de vedere al specialistului in Project Management , constat ca ne confruntam cu o avalansa de proiecte , unele de dimensiuni de-a dreptul  gigantice , cu bugete pe masura (dar si cu riscuri si incertitudini la fel de mari). Voi incerca astazi sa prezint un punct de vedere , prin prisma Managementului de Proiect , asupra a ceea ce se intimpla pe piata romaneasca.
Care sunt de fapt criteriile implicarii intr-un proiect  ?
     Dimensiunea proiectelor în care se implica o societate de constructii este aleasa în functie de propria capacitate logistica. Firmele care au capacitatea sa gestioneze proiecte mari, au o rentabilitate  mai buna si rezultatele financiare sunt pe masura. Proiectele mari impreuna cu managementul acestora se reorienteaza catre companiile care au dobindit deja experienta in domeniul Project Managementului deoarece pot asigura controlul acestora. În gestionarea unui proiect sau altul, societatea de constructii depinde de multi factori, cum ar fi: furnizorii de materiale, furnizorii de utilaje, transportatorii, forta de munca si implicarea bancii sau entitatii care asigura finantarea. 

     Accesul la proiectele finantate din fonduri europene sau fonduri guvernamentale se face cu prioritate de firmele care au implementate proceduri de Project Management , care au specialisti care cunosc modul de organizare si operare a acestor proiecte, deoarece pentru aceste proiecte planificarea , executia , monitorizarea si controlul (financiar , al lucrarilor , al muncii , al calitatii ,  al achizitiilor … etc.) si inchiderea  la data contractata sunt vitale.
     Un proiect începe prin stabilirea sursei de finantare (banca, fond , firma de Venture Capital  …etc.).  Acestea au un rol determinant în realizarea proiectului, iar conditiile cerute de ele sunt esentiale. Sistemele de contabilitate nu sunt adecvate pentru monitorizarea costurilor unui proiect de constructii deoarece exista conflicte intre clasificarile de costuri utilizate in proiecte si practica contabila curenta. Ca sa dau un simplu exemplu : costurile de materiale si de manopera nu sunt de regula consemnate astfel incit sa se permita identificarea lor precisa asa cum este in cazul rapoartelor de progres din cadrul unui proiect. Foarte rar se intimpla sa avem inregistrari contabile ale muncii deja realizate asociate cu costurile presupuse de realizarea ei.
     De  aceea managerii spun adesea ca nu stiu exact ce anume s-a realizat ca urmare a cheltuirii unor sumede  bani, nemaivorbind aici de cunoasterea decalajului intre cit s-a cheltuit fata de prognozat , corelat cu cit s-a realizat faptic fata de programat. Dar in cazul  mai multor proiecte simultane ????
     Performanta Managementului de Proiect a ajuns sa dicteze performanta intregii organizatii.
     Odata cu integrarea in Uniunea Europeana , toate companiile care i-si desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei au resimtit schimbari majore , care le-au fortat sa reactioneze prin masuri organizatorice pe toate planurile : managerial, la nivel executiv si operativ, financiar , marketing , resurse umane …. si bineinteles in organizarea si dezvoltarea compartimentului de Project Management (PM). 
     Dar ce se  intimpla in piata constructiilor ?  Constatam o invazie a multor investitori din intreaga lume sositi in Romania pentru a  profita de o mare oportunitate de piata data de climatul  produs de deschiderea pietei creditelor imobiliare aproape simultan cu “explozia”  pietei de “Real Estate”. O  “aliniere” a factorilor sociologici , politici si economici (si de ce nu si tehnologici) au creat un  “vid”  care urmeaza sa absoarba  zeci de miliarde de euro cu o rata de rentabilitate ce o depaseste pe cea din pietele  dezvoltate (chiar si pe cea din Dubai). Aceasta aliniere a  “astrelor” care guverneaza mediul STEEP face din Romania anului 2008 un adevarat El Dorado care polarizeaza atentia companiilor si investitorilor de pe intreaga planeta.

     Dar Romania se confrunta cu probleme “locale”  ca orice tara din Est-ul  Europei care a pasit proaspat in UE. Se vorbeste foarte mult în ultima perioada despre o criza a fortei de munca în mai multe domenii, inclusiv în domeniul constructiilor. Romania are in prezent pe santiere circa 360.000 de munictori si ar mai fi nevoie de alti 200.000 de angajati in constructii .
     Cererea crescanda a fortei de munca antreneaza si cresterea salariului . Partea rea este ca aceasta crestere a costurilor cu forta de munca nu este corelata inca cu productivitatea muncii. Angajatorul nu are mijloace de a ridica productivitatea deoarece fluctuatia muncitorilor în santiere este ceva cotidian. Acestea sunt “semnale” prin care piata ne “comunica”   necesitatea unei schimbari majore!  Adica nu doar de suprafata ci in adincul  organizatiilor din industria constructiilor, acolo unde doar putini manageri indraznesc sa se uite : la “cultura organizationala” a  companiilor ! Ceea ce ar inseamna o schimbare din radacini a structurii organizationale ,  a procedeelor si proceselor care se desfasoara in interiorul  acestor organizatii. Si asta doar pentru simplul  motiv ca “ceea ce se petrece in afara organizatiei” impune o alta structura interna, cu alte reguli , cu alte competente ,cu alta optica fata de client !
      Sa aruncam o privire  a ceea ce se intimpla in pietele “dezvoltate” : In SUA , Engineering News Record  Magazine arata ca in 2006 erau in total 656.448 firme de constructii inregistrate , majoritatea raminind “small business” cu un modest volum anual , operind intr-o arie geografica limitata.

 Cifra de afaceri anuala

 Numarul de firme

 Sub 25.000$

 29,127

 $100.000 si $249.999

 166,948

 $250.000 si $499.000

 118,463

 $500.000 si $4.9 milioane

 312,788

 $5 milioane si $9.9 milioane

 16,021

 Peste $10 milioane

 13,101

 TOTAL

 656,448

 

     Acest concept de “small business”, devenit  realitate , este validat de demografia businessului facut de contractorii generali  prezentata mai jos :

 Dimensiunea firmei dupa

numarul de salariati

 Numarul de firme

 1 - 4 salariati

 409,256

 5 - 9 salariati

 123,389

 10 - 19 salariati

 67,093

 50 - 99 salariati

 10,958

 

        Ce s-a intimplat de fapt  ? Datorita unui fenomen similar cu cel care s-a intimplat in Romania , forta de  munca a  migrat catre zone cu venituri mai mari , iar apoi s-a reorganizat in entitati mici “small business” pentru a-si asigura un venit cit mai mare ,venit care poate sa provina dintr-un grad de incarcare mai mare , deci o productivitate mai ridicata pe lucrator. Aceste “mici entitati”  dinamice , si foarte mobile , sunt integrate milimetric in proiecte uriase , printr-o programare eficienta (Project Management) de catre Contractorii (sau Dezvoltatorii) care au stiut sa se adapteze noilor cerinte ale pietei si cunosc uneltele Project Managementului .
     Formele de organizare “clasice”, avind la baza Organigrame tip Functional datorita multitudinii de dezavantaje si de faptul ca nu mai raspund cerintelor  au fost inlocuite cu forme de organizare MATRICEALA sau pe PROIECTE. Organizarea  MATRICEALA  asigura avantajul ca PROIECTUL este in centrul  atentiei organizatiei iar Managerul de Proiect este responsabil pentru realizarea acestuia în termen, de calitatea şi cu costurile prevăzute si cel  mai important , Managerul de Proiect este “orientat catre satisfactia clientului” putind fi in contact nemijlocit cu acesta ,  putind astfel sa asigure succesul proiectului , deoarece succesul depinde direct de client  !
    Organizatiile pot fi reproiectate pentru a putea raspunde cit mai bine nevoilor specifice proiectelor : “Scoping” , Planificare , Organizare si Control.
     Desi patrunse de citiva ani si in Romania ,  proiectele de constructii initiate de “Dezvoltatori” au prins amploare , datorita cererii mari (locuinte , hypermarketuri , supermarketuri  , “plazza buildings” … etc.
     Sa aruncam o privire  a ceea ce se intimpla ACUM in piata romaneasca in sectorul constructii : Cartier rezidential in BANEASA - Felicity Residentials, dezvoltat pe un teren de 10 hectare ce va include circa 1.300 de apartamente.  Valoarea investitiei este de aproximativ 130 milioane de euro ; Compania Copper Beech va investi, in urmatorii cinci ani, 2,5 miliarde de euro pentru construirea a 16.000 de locuinte in Bucuresti, dar si in zonele limitrofe ale Capitalei. Pentru a duce investitia la bun sfarsit, dezvoltatorul imobiliar a achizitionat deja 600 hectare de teren ; Proiectul, denumit Blue Tower, are o valoare estimata la 30 de milioane de euro si va fi dezvoltat pe un teren de 5.500 metri patrati, in apropierea lacului Plumbuita.  Cartierul Latin este o investitie de 450 milioane euro in Ghencea ; lucrarile au inceput deja. Ansamblul se va desfasura pe o suprafata de 160.000 mp si va oferi circa 2.000 de apartamente. Hercesa a lansat Vivenda Residencias, investitie amplasata in Titan, un proiect de 200 milioane de euro ce cuprinde 1.400 de apartamente . Dezvoltatorul imobiliar EMCT Romania are în derulare doua proiecte de retail în Bucuresti si Galati în care investeste 240 milioane euro: Sun Plaza Bucuresti va fi ridicat în zona de sud a Bucurestiului, pe o suprafata totala de 208.000 metri patrati, centrul comercial ocupand 76.000 metri patrati. Investitia se ridica la 150 milioane euro,  iar cel de-al doilea proiect al companiei EMCT Romania aflat în lucru, Siret Plaza din Galati va ocupa o suprafata construita de 60.000 mp. si foarte multe altele ....
     In acest context , companiile romanesti pot actiona de foarte multe ori ca subcontractori , dar si in acest fel au nevoie de persoane si departamente specializate in Project Management care sa asigure monitorizarea, controlul si raportarea progresului partii de proiect subcontractate conform procedurilor de Project Management (PM) cerute atit de dezvoltatori cit si de entitatile care finanteaza.
     Cei care au pasit deja pe drumul cunoasterii Project Managementului reusesc sa se “pozitioneze” mai usor in acest nou sistem gigantic din care facem parte , avind viziuni clare referitor la modul cum se poate incadra un business intr-un sistem si care poate fi perspectiva acestuia functie de proiectele pe care le realizeaza . Managementul de Proiect  da un raspuns foarte clar si coerent la problematica cu care se confrunta un proiect cum ar fi: gradul de expunere la RISC, alocarea optima a RESURSELOR UMANE si FINANCIARE , COMUNICAREA tuturor celor implicati in proiect , CALITATEA produsului final  … etc. si de aceea dezvoltarea pe proiecte a fost adoptata de majoritatea statelor  .
     Care este interactiunea pietei constructiilor cu mediul economic si politic ? Care sunt efectele Legii 339/2007 privind promovarea aplicarii strategiilor de management de proiect la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale judetene si locale ?  De ce cererea de  Project Manageri “a explodat”  ?  Voi incerca sa raspund in articolele  ce vor urma. Insa concluzia ce trebuie desprinsa este : “Momentul in care trebuie luata o decizie in sensul formarii si dezvoltarii unui nucleu de specialisti in Project Management  este  ACUM ! “

 

PROJECT MANAGER
Ing.  Marius GAITAN
Consultant  EUROPROIECT Estate
Trainer  PM – CODECS
Mail: mgaitan@europroiect.ro







AVANTAJELE PROJECT MANAGEMENTULUI


    

     Avantajul competitiv creat de Managementul de Proiect (Project Management) este dat in primul rind de urmatoarele :
  1. Organizatia va fi capabila sa livreze proiecte de succes in mod controlabil
  2. Organizatia va putea sa-si imbunatateasca procesele si procedurile interne
  3. Organizatia va putea sa-si dezvolte un brand care va crea clienti fideli
  4. Organizatia va putea sa-si creasca segmentul de piata in primul rind datorita atingerii nevelului de satisfactie al clientilor
  5. Organizatia va putea sa-si organizeze mai eficient resursele (umane , financiare , de timp )
  6. Calitatea oferita clientilor este asigurata permanent
  7. Costurile pot fi reduse in contextul asigurarii unei calitati superioare si a incadrarii in buget
  8. Asigurarea unui sistem de control al riscurilor elimina incertitudinile si reduce costurile
  9. Comunicarea se face eficient in interiorul echipei de PM si intre echipa si ceilalti participanti (stakeholderi)
  10. Realizarea de economii printr-un proces de procurement imbunatatit (pentru materiale si pentru servicii / subcontractanti) 


  Decoratiuni   Open Web Design Project Management Methodology